کد مطلب:193936 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:164

اطاعت، تنها راه موفقیت
و اعلموا أنه لیس بین الله و بین أحد من خلقه ملك مقرب و لا نبی مرسل و لا من دون ذلك من خلقه كلهم الا طاعتهم له، فاجتهدوا فی طاعة الله ان سركم ان تكونوا مؤمنین حقا حقا و لا قوة الا بالله [1] ؛ بدانید كه میان خدا و هیچ یك از بندگانش - چه فرشته مقرب باشد، یا نبی مرسل یا بنده ای فروتر - چیزی جز اطاعت نیست. پس اگر به راستی دوست دارید كه مؤمن حقیقی حقیقی باشید، در اطاعت خدا بكوشید و [بدانید كه] هیچ نیرویی جز به مدد خدا نیست.

امام صادق علیه السلام در این بخش از فرمایش خود می فرماید، بین خداوند و بندگان او یك راه بیشتر وجود ندارد. آن هم طاعت خداوند است و در این راه بیم ملك و نبی و هیچ آفریده ی دیگری، عالم باشد یا جاهل، مرجع تقلید باشد یا واعظ، استاد باشد یا كاسب فرقی نیست.

«أحد» در عبارت فوق نكره در سیاق نفی است. معنای نفی نیز از كلمه «لیس» استفاده می شود؛ یعنی استثنایی وجود ندارد، همه و همه برای ارتباط با خدا راهی جز طاعت ندارند. حتی پیروی و اطاعت از پیامبر و امامان نیز از این رو است كه پیمودن راه آنها اطاعت از خدا است. حال كه اطاعت تنها راه است در این راه تمام تلاش خود را به كار



[ صفحه 148]



گیرید. مؤمن حقیقی راهی به جز اطاعت از باری تعالی ندارد. سپس حضرت می فرمایند: «لا قوة الا بالله». هیچ قدرت و نیرویی وجود ندارد، مگر آن كه از خداوند سرچشمه گرفته است و كسانی كه در راه اطاعت خداوند كوشش می كنند نیز تلاش و كوششان با استعانت خدای متعال است و بدون كمك الهی قدرت انجام چنین عملی را ندارند.

انبیا و اولیا با آن همه طاعت و صدقی كه داشتند، از آخرت می ترسیدند. ترس و بیم امام معصوم ناشی از این است كه می داند تنها راه ارتباط با خدا اطاعت است.


[1] متن نامه.